Katja Sobrino is een veelzijdig mens. Haar grootste probleem is dat ze teveel dingen leuk vindt om te doen waardoor je haar niet duidelijk in een hokje kan stoppen.
Ze werkt mee aan speelfilms, maakt pinhole-foto’s, schildert, fröbelt, maakt belachelijk veel kiekjes (lang leve de digitale fotografie) en schrijft aan diverse projecten. Een allround creatieveling.

Waarom deze website?
“Ik maak ik nu al meer dan 20 jaar pinhole foto’s en een website is de ideale manier om de foto’s niet in de kast te laten verstoffen”

Waarom maak je pinhole foto’s?
“Het is begonnen omdat het wel makkelijk fotograferen leek, zo zonder dure camera, ingewikkelde lenzen en diafragma’s. Het enige wat je qua techniek hoeft te doen is het berekenen van de belichtingstijd want (on)scherp is het altijd.
De sluitertijden zijn zo lang dat je letterlijk bezig bent met het vangen van licht. De foto’s die ontstonden waren vervreemdende beelden van de werkelijkheid en het beeld was zeker in het begin altijd een verrassing. Je kon niet door een zoeker kijken en de belichtingstijd was meestal een beetje natte vinger werk.
Inmiddels weet ik precies hoe mijn camera werkt.
Door de opkomst van photoshop leken mijn foto’s op een gegeven moment in mijn ogen een ‘makkelijk truukje. Alsof ze waren gephotoshopped. Je kon immers niet zien hoe het werkelijk gemaakt was. Namelijk door één negatief meerdere malen te belichten. Hierdoor ging ik wel steeds minder fotograferen met mijn kleine houten boxje met 4’x5’ negatieven. Voornamelijk op vakanties en maar een kleine groep mensen kreeg het resultaat te zien.

Hoe maak je een pinholecamera?
“Je kan op vele manieren een pinholecamera maken.
Alles wat je nodig hebt is een hermetisch voor licht afsluitbaar doosje. Denk aan koekblik, een bestaande analoge camera waar je de lens vervangt voor een stukje blik of zelfs een luciferdoosje. Daarin maak je een klein gaatje. Hoe kleiner het gaatje hoe scherper je foto en hoe langer je belichtingstijd. Je moet ervoor zorgen dat er alleen via dat kleine ronde gaatje licht in het doosje komt dus het doosje goed afplakken.
De mijne is gemaakt van 5 zwartgeschilderde houten plankjes, een klein stukje aluminiumfolie en met elastiekjes klem ik er een 4’x5’negatiefhouder aan vast.
Op het internet zijn meerdere sites waarop je kan zien hoe je een pinhole camera maakt.”

Waarom gebruik je jezelf altijd als model?
“Ik vind het lastig om andere uit te leggen wat ze moeten doen. En ik heb mezelf altijd bij.
De foto ontstaat meestal op een plek. In plaats van andersom, dat je al een foto bedacht hebt en er een plek voor gaat zoeken of maken. Soms sleep ik dagenlang mijn camera mee zonder een goede plek tegen te zijn gekomen.”

Wat is dan volgens jou een goede plek?
“Ergens waar je een goede voor- en achtergrond hebt. Het meest fantastische aan een pinhole camera is namelijk dat je niet scherp kan stellen. Met andere woorden de foto is scherp vanaf 1 mm tot in het oneindige. Ik heb ooit uitgerekend dat mijn camera een diafragma van ruim 200 heeft. Dus mijn tip is gebruik het feit dat je die enorme scherptediepte hebt.” (Deze foto's zijn gemaakt op dezelfde plek, één met een 'normale' camera en de ander met een pinhole camera)
Voor schilderen heb je duidelijk een talent waarom ben je daar geen opleiding voor gaan volgen?
“Het klinkt waarschijnlijk stom maar toen ik nog jong en onwetend was en moest kiezen wat ik wilde gaan doen met mijn leven dacht ik; voor schilderen hoef ik niet naar school te gaan want dat kan ik al en is dat dus geen uitdaging. Daarom heb ik fotografie en animatiefilm gestudeerd en ben ik na mijn studie aan speelfilms gaan meewerken want dat was op dat moment de grootste uitdaging.

Het klinkt alsof je alleen maar doet waar je zin in hebt.
“Ja, tot op zekere hoogte klopt dat zeker. Je leeft tenslotte maar 1 keer dus waarom niet de dingen die je leuk vind”

Zou je schilderijen in opdracht willen maken?
“Ja dat lijkt me heel leuk. Mensen kunnen altijd contact met me opnemen.”

De foto’s voor het kookboek zijn erg grappig.
“Ja dat was een erg leuk project. De uitdaging was een kookboek illustreren zonder dat je urenlang in de keuken hoeft te staan om de recepten ook daadwerkelijk te prepareren en zonder dat het feestvarken door wie het boekje geinitieerd is zelf in beeld hoefde te komen. Het kookboek is een jubuleumgeschenk van Reijseger to the point.”


Wist je dat er een knop kapot is?
"Ja, daar zijn we nog mee bezig."

 

 

 

 

 

Artikel geschreven door Palescue tbv expositie in Artishock Soest.

https://palescue.com/2016/09/13/pinhole-fotografie-katja-sobrino-schilderen-met-tijd-en-licht/

Pinhole fotografie van Katja Sobrino: schilderen met tijd en licht

Pinhole fotografie van Katja Sobrino: schilderen met tijd en licht
Katja Sobrino maakt al 25 jaar bijzondere foto’s met een bijzondere techniek. Haar camera is namelijk niets meer dan een houten doosje, met een groot negatief aan de achterkant en een speldenprik aan de voorkant om te belichten. Vandaar de naam ‘pinhole’ fotografie. Na enkele groepstentoonstellingen heeft ze komende maand in Artishock haar eerste solo-expositie.

Vroeger woonde er een gezin boven station Baarn. Nu zijn er vier atelierruimtes in de voormalige woning in het rijksmonument. Fotograaf Katja Sobrino is in één van de ateliers al dagen bezig met iets nieuws. Ze vertelt: “Deze foto heb ik ’s nachts gemaakt in mijn tuin. Het is een krentenbloesem. Het rood is van een lampje. Tijdens de belichting ben ik gaan schilderen met dat licht. Als ik eenmaal een goed negatief heb kan ik altijd meerdere afdrukken maken. Nu ben ik voor het eerst op het eindproduct gaan tekenen. Zo wordt het een unicum. Ik ben nog niet tevreden, maar het eindresultaat laat ik in Artishock zien.”

“Een uitleg over techniek komt ook op de expositie. Ik merk dat mensen het fijn vinden om te weten wat ze zien. Eigenlijk is dat onzin. Het beeld moet gewoon mooi zijn. Laatst kwam op een expositie een vrouw op me af die zei: “Je moet toch eens een andere camera kopen. Alles is onscherp.” Een goedbedoeld advies, maar het is precies het effect wat ik wil bereiken. Met dit doosje zie je alles even scherp, of onscherp. Er is geen focus, je ziet de werkelijkheid zoals die echt is. Het menselijk oog en de lens op een camera focussen zich op een bepaald punt. Ik heb ook geen zoeker. Ik weet inmiddels hoe ik moet mikken, maar de uitkomst is altijd een verrassing omdat ik het zelf niet zo kan zien.”

Niets bewerkt

“Door dat kleine gaatje is een lange belichtingstijd nodig. Zo kan ik spelen met het licht, en met de tijd. Je legt eigenlijk de tijd vast. Maar het blijven stilstaande beelden, mijn foto’s zijn geen verhalen. De tijd is ondergeschikt aan het onderwerp. Voor mijn onderwerpen kijk ik gewoon rond in de omgeving. Daarbij ben ik een fan van stromend water.”

 “Ik ben altijd lang bezig met het zoeken naar een mooie plek voor een pinhole-foto. Soms ontdek ik ook nieuwe afbeeldingen in mijn oude contactafdrukken. Misschien omdat ik oudere ogen heb gekregen. Alhoewel, mijn ene oog lens is nog nieuw. Ik heb laatst operatief een nieuwe lens gekregen. Het oude oog is verweerd door de UV-straling. Daar zie ik meer oranje mee, met het nieuwe oog zie ik meer blauw. Maar in de loop der tijd ga je sowieso anders leren kijken.”

“Ik ben ooit begonnen met binnenfotografie. Dat wil ik ook wel weer doen, maar dan moet je alles zelf bouwen. De natuur heeft al schoonheid van zichzelf. Voor deze expositie ben ik in het Baarnse Bos en mijn eigen tuin gaan fotograferen.”

 

Katja Sobrino’s Pinhole Fotografie opent zaterdag 1 oktober, 20:00u. Vanaf 20:30 JazzClub. Zondag 2 oktober vanaf 14:30 is er muziek van  Jazzsessie Plus. Ook dan is Katja aanwezig De toegang is gratis. Kijk voor meer foto’s van haar werk op http://katjasobrino.nl

 

De expositie is te zien tijdens activiteiten (zie www.artishock-soest). Daarnaast is Artishock open op: woe- en vrijdagochtend van 10-12 uur, maan- en woensdagavond van 19.15-20.15 uur. Verder in overleg: 06 25586354.

 

(c) Cees Paul.

Foto’s: Katja Sobrino. Foto boven: Lavaspin. Onder: New Zealand